Db., 2021. 02. 21. (v)

Ján 12,31-33

A földről felemeltetett

- 35 -

 

 

Ige:

Ján 12,31-33: Most van e világ kárhoztatása; most vettetik ki e világ fejedelme: És én, ha felemeltetem e földről, mindeneket magamhoz vonszok. Ezt pedig azért mondá, hogy megjelentse, milyen halállal kell meghalnia.

Folytatjuk J. Kr.-ról, a testben megjelent Istenről szóló sorozatot. Ezen belül, amit magáról mondott. A múlt alkalommal arról olvastunk, hogy Ő a földbe esett gabonamag. Most pedig arról, hogy Ő a földről felemeltetett. Mind a kettővel az Ő halálára utal, ami egyrészt a földben, másrészt a földről felemelve történik. Nézzük meg 1. A felemeltetés ószövetségi előképét. 2. A kereszten az Úr mindeneket magához vonzott 3. Az Úr Jézus keresztje és az átok. 4. Amikbe angyalok vágyakoznak betekinteni. 5. Felemeltetése és földbe helyezése.

 

1.) A felemeltetés ószövetségi előképe

Ján 3:14-15 És amiképpen felemelte Mózes a kígyót a pusztában, akképpen kell az ember Fiának felemeltetnie. Hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.

(1) Miért kellett a kígyót felemelnie Mózesnek a pusztában? Azért, mert a nép vétkezett, lázadt Isten és Mózes ellen. Ezért az Úr mérges kígyókat küldött rájuk, amik megmardosták a népet, és sokan meghaltak. Akkor méne a nép Mózeshez, és mondának: Vétkeztünk, mert szólottunk az Úr ellen és te ellened; imádkozzál az Úrhoz, hogy vigye el rólunk a kígyókat. És imádkozék Mózes a népért. És monda az Úr Mózesnek: Csinálj magadnak tüzes kígyót, és tűzd fel azt póznára: és ha valaki megmarattatik, és feltekint arra, életben maradjon. Csinála azért Mózes rézkígyót, és feltűzé azt póznára. És lőn, hogy ha a kígyó valakit megmar vala, és az feltekinte a rézkígyóra, életben marada. (4Móz 21:7-9)

A kígyómarás a nép bűnével volt kapcsolatban. A kígyók kiábrázolják „ama régi kígyót” a Sátánt. A Sátán fellázadt Isten ellen, és az embert is lázadásba, bűnbe vitte. A kígyónak ez a mérge benne van az emberben, és biztos pusztulását okozza. Születésünktől bűnösek és lázadók vagyunk, és a biztos halál felé megyünk.

A nép azt kérte, hogy Isten vigye el a kígyókat. De Isten nem vitte el, jobbat tett. Ugyanis, akiket már megmartak, azok meghaltak volna a kígyók eltávozása után is. Ez így van a mai napig. Már minden emberben benne van a halálos kígyóméreg, a bűn. Hiába vinné el Isten a Sátánt, a bűn és a halál tovább munkálna az emberben.

Ennek meggyőző példája az, ami az ezeréves királyságban és azután történik. A királyságban az Úr elviszi a Kígyót, a Sátánt 1000 évre. Jel 20:2-3 És megfogá a sárkányt, azt a régi kígyót, aki az ördög és Sátán, és megkötözé azt ezer esztendőre, És veté őt a mélységbe, és bezárá azt és bepecsételé ő felette, hogy többé el ne hitesse a népeket, míg betelik az ezer esztendő; azután el kell neki oldoztatni egy kevés időre. Az ezer év alatt ennek ellenére lesz bűn és halál. Sőt a Sátán eloldása után hatalmas tömegek lázadnak fel Isten ellen. Az embereket nem változtatta meg az ezer éven keresztül megtapasztalt isteni jóság. Ez nem hatástalanította a kígyó halálos mérgét. Ezt csak a keresztre felemelt Urunk, J. Kr. halála hatástalanítja.

Így volt a pusztában is. A felállított póznán messziről láthatták a rézkígyót, mintegy a legyőzött és szemlére kitett ellenséget. Aki rátekintett, életben maradt, mert azzal a hittel tekintett rá, hogy Isten ehhez kötött ígérete jelentette az életet. Isten most bűnbocsánatot és megtartást annak ad, aki hittel tekint a kereszten érte meghalt J. Kr.-ra. Van egy régi énekünk: Ki hittel a drága keresztre tekint, Szíve rögtön az üdvre lel itt … Refrén: Nézd, nézd, nézd és élsz!

(2) Izraelben nem keresztre feszítéssel végezték ki a halálra ítélteket, hanem megkövezéssel. Ezért is különös, hogy Urunkat keresztre feszítették. Nem sokkal az Úr halála előtt a paráznaságon rajtakapott asszonyt meg akarták kövezni. Halála után nem sokkal meg kövezték Istvánt. Viszont az Urat nem kövezhették meg. Azt mondta nekik Pilátus: Vigyétek el őt ti, és ítéljétek meg őt a ti törvényeitek szerint. Mondának azért neki a zsidók: Nekünk senkit sem szabad megölnünk. (Ján 18,31) Istvánt mégis megkövezték, és ezt akarták tenni a parázna asszonnyal is. Hogyan van ez? Azt olvastam valahol, hogy Róma egy rövid időre elvette a kivégzés jogát a zsidóktól. Éppen erre a rövid időre esett Urunk keresztre feszítése. Isten rendezte így, hogy Fia felemeltessék a földről. Ahogy Mózes felemelte a kígyót a pusztában.

A kereszt olyan, mint az a pózna, amin egy élettelen rézkígyó volt. Ott nemcsak Urunkat, hanem a legyőzött kígyót is láthatjuk. Ezért mondta az Úr: Most van e világ kárhoztatása; most vettetik ki e világ fejedelme. Aki a kereszten az érte is meghalt Krisztusban hisz, annak már nem árt a Kígyó mérge, az üdvösségre jut.

 

2.) A kereszten az Úr mindeneket magához vonzott

És én, ha felemeltetem e földről, mindeneket magamhoz vonszok.

(1) A „mindenekben” benne volt a kígyó, a Sátán, a démonok, a sötétség szellemi fejedelmei is. Kol 2:15 Lefegyverezvén a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, őket bátran mutogatta, diadalt vévén rajtuk abban. Más fordítás szerint Isten nyilvánosan pellengérre állította, diadalmaskodott rajtuk Őbenne (azaz Kr.-ban). Ez azt jelenti, hogy Isten a gonosz szellemi fejedelmeket és uralkodókat Krisztus keresztje által megfosztotta hatalmuktól. Felvonultatta őket diadalmenetében, mint győztes hadvezér a foglyait. Megmutatta az egész világnak, hogy azokat erőtlenekké tette. A póznán lévő rézkígyó nem marhatott meg senkit.

(2) A „mindenekben” benne volt az ellenünk szóló kézírás, a bűneink miatti adóslevél. Kol 2:14 Az által, hogy eltörölte a parancsolatokban ellenünk szóló kézírást (adóslevelet), amely ellenünkre volt nekünk, és azt eltette az útból, odaszegezvén azt a keresztfára. Az Úr Jézus kifizette a bűn miatti adósságunkat. Erről beszélt az Úr Jézus, amikor egy bűnös asszony megkente drága kenettel. Luk 7:41 Egy hitelezőnek két adósa vala: az egyik adós vala ötszáz pénzzel, a másik pedig ötvennel. És mikor nem volt nekik miből megadni, mind a kettőnek elengedé. E kettő közül azért, mondd meg, melyik szereti őt jobban? Azután Urunk a bűnös asszonyra mutatva így szólt: Neki sok bűne bocsáttatott meg.

Az egész világ adósa Istennek. Isten azért tartja fenn még a világot a sok bűnadósság ellenére, mert a megfeszített Kr. már azt kifizette. De aki gőgös, vagy nem törődik vele, azzal az Úr Jézus el fog számolni az ítélet napján.

(3) A kereszten Urunkban benne volt az egész teremtett mindenség és minden ember. Hiszen meg van írva: Kol 1:17 minden Ő benne áll fenn. De a bűn miatt minden beszennyeződött, minden megromlott. Jób 15:15b az egek sem tiszták az ő szemében. Ott a kereszten halálra ítéltetett az egész teremtett mindenség. Ezt az Úr Jézus végre is fogja hajtani. Jel 20:11 És láték egy nagy fehér királyi széket, és a rajta ülőt, akinek tekintete elől eltűnék a föld és az ég, és helyük nem találtaték. Most még vár, hogy minél több embert megmentsen a kárhozattól. Ahogyan olvastuk Ján 3:14-15 És amiképpen felemelte Mózes a kígyót a pusztában, akképpen kell az ember Fiának felemeltetnie. Hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.

(4) A kereszten benne voltunk Kr.-ban mi is, és az ó emberünk is. Róm 6:5-6 Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint vele eggyé lettünk, bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk. Tudván azt, hogy a mi ó emberünk ő vele megfeszíttetett, hogy megerőtelenüljön a bűnnek teste, hogy ezután ne szolgáljunk a bűnnek. Ez a bűnbocsánaton felül a bűntől való szabadítást is jelenti.

 

3.) Az Úr Jézus keresztje és az átok

Urunknak fel kellett emeltetnie a minket ért átok miatt is: Gal 3:13 Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, átokká levén értünk; mert meg van írva: Átkozott minden, aki fán függ. A törvény ugyanis átokkal sújtja mindazokat, akik megszegik. Márpedig mindannyian megszegtük. Ha csak egyetlen parancsot nem tartottunk be, akkor is az egész törvény megrontásában vagyunk bűnösek. A törvény átkát, ami halál, Urunk szenvedte el a kereszten, hogy mi, akik hiszünk benne, átok helyett áldást kapjunk Istentől.

 

4.) Amikbe angyalok vágyakoznak betekinteni.

Fel kellett emeltetnie, hogy lássák az emberek, az angyalok, a démonok, ami a kereszten történt. Hogy rendüljön bele a föld, sötétüljön el az ég, mert ott olyan történt, ami egyedülálló: Isten ítéletet tartott a bűn felett, de kész volt megbékélni a bűnös emberrel, és ennek árát Ő maga fizette meg, nem a bűnösökkel fizettette ki. Erről már az ószövetségben is szólt Isten, és a próféták nyomozódtak, hogy mikor valósul meg az ígéret. Mikor lesz Kr. áldozata, halála és megdicsőülése. Ezek hatalmas és felfoghatatlan kijelentések voltak. Hogy lehet az, hogy a dicsőség Urát a féreg, bűnös ember leköpi, megveri, megalázza és megöli, és a Mindenható Isten nem áll bosszút, hanem éppen ezért bocsát meg az ellenségeinek. Ebbe a titokba az angyalok vágyakoznak betekinteni. (1Pét 1:12) Hogy lehet az, hogy Isten Jézust, a Szentet, Aki bűnt nem ismert, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk Ő benne. (2Kor 5:21) Teljesen jogos az Úr haragja és ítélete azokon, akik nem törődnek ily nagy üdvösséggel. (Zsid 2,3)

 

5.) Felemeltetés és földbe helyezés

Fontos az Igének az a kijelentése is, hogy az Urat halála után eltemették.

1Kor 15:3-4 a Krisztus meghalt a mi bűneinkért az írások szerint; És hogy eltemettetett; és hogy feltámadott a harmadik napon az írások szerint. Az eltemetéssel a földbe került. Máté 12:40 Mert amiképpen Jónás három éjjel és három nap volt a cethal gyomrában, azonképpen az embernek Fia is három nap és három éjjel lesz a föld gyomrában. A halálához tehát hozzátartozott a felemeltetése, amiről most volt szó, és a földbe helyezése, amiről az elmúlt vasárnap.

 

Befejezésül két Igét idézek:

Gal 2:20 Krisztussal együtt megfeszíttettem. Élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus; amely életet pedig most testben élek, az Isten Fiában való hitben élem, aki szeretett engem és önmagát adta értem.

Gal 6:14 Nekem pedig ne legyen másban dicsekedésem, hanem a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjében, aki által nekem megfeszíttetett a világ, és én is a világnak.

Ámen

Befejezésül énekeljük el az említett régi éneket: Ki hittel a drága keresztre tekint…

A szövegét is leírtam.

Új Hozsanna 201. ének: Ki hittel a drága keresztre tekint…

1.

Ki hittel a drága keresztre tekint,

Szíve rögtön az üdvre lel itt.

Ó nézd bizalommal azért Uradat

Tehelyetted az átok alatt!

Refrén: Nézd, nézd, nézd és élsz!

Ki hittel a drága keresztre tekint

Szíve mennyei üdvre lel itt.

2.

Ó mért a kereszt kínos áldozata

Ha a bűnöd nem adtad oda?

Mért folyt ki a vér a te bűneidért,

Ha nem élsz vele, mondd, hogy miért?

Refrén: Nézd, nézd, nézd és élsz!

 

3.

Sem könny, sem imád bűnödért nem elég.

Csak a vér veszi bűn erejét.

Jöjj, nézd, Aki téged előbb szeretett,

Aki érted a fán szenvedett!

Refrén: Nézd, nézd, nézd és élsz!

 

4.

Ne félj, mit Urad szava mond, hiheted!

Sehol ily béke nincs teneked.

Nézd Jézusod, Őt, Aki mindeneket

Íme érted is elvégezett!

Refrén: Nézd, nézd, nézd és élsz!

 

5.

Ó vedd örömest, amit Ő szerezett

Kegyelemben: az új szívedet!

És hidd örök életed, hisz hazavár

A te hű Urad otthona már.

Refrén: Nézd, nézd, nézd és élsz!